Nieuws

06 april 2018

Teaching and Teacher Education, een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift, heeft zojuist een artikel van Hanneke Ass... - Lees meer...

27 februari 2018

Gepubliceerd twee artikelen: Draaisma, A., Meijers, F., & Kuijpers, M. (2018) The development of strong career le... - Lees meer...

24 november 2017

Zojuist zijn twee boeken verschenen waarover ik samen met Hubert Hermans resp. Kariene Mittendorff de redactie heb mogen... - Lees meer...

27 augustus 2017

Het door mij en Kariene Mittendorff geredigeerde boek 'Zelfreflectie in het hoger onderwijs' staat op de longlis... - Lees meer...

05 augustus 2017

Het boek 'Dialogical Self Theory in Education' , onder redactie van Frans Meijers & Hubert Hermans,&n... - Lees meer...

Contact

Meijers
Onderzoek & Advies

Markt 16A
6602AN Wijchen
t. 024 - 30 00 934
m. 06 - 51 35 45 63
e. fj.meijers@xmsnet.nl
w. http://www.frans-meijers.nl

Contactformulier
Route

Dialoog als leermoment

Geplaatst op 06 april 2018

Teaching and Teacher Education, een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift, heeft zojuist een artikel van Hanneke Assen e.a. gepubliceerd over de betekenis van de dialoog voor identiteitsleren bij docenten.
    

De volledige referentie: Assen, J.H.E., Koops, H., Meijers, F., Otting, H., & Poell, R. (2018). How can external dialogue support teachers’ identity development? Harmonising multiple teacher I-positions. Teaching and Teacher Education, 73, 130-140.


Een korte samenvatting:


The present study uses Dialogical Self Theory to explore the extent to which a dialogue supports teachers’ professional identity development. Using a narrative approach that includes interviews, observations of educational activities and collective meetings, insight is gained into teachers’ I-positions, meta-positions and promoter positions. The findings suggest that a dialogue, in which teachers talk about boundary experiences and articulate I-positions, stimulates teachers to reflect on their teaching behaviour from a meta-position and enables them to harmonise their multiple I-positions. Moreover, it stimulates teachers to develop their identity as a teacher and to change their teaching behaviour.


© 2005-2008 Meijers Onderzoek & Advies. Ontwerp door Pim Derks.